Jag är en tjuv!

Jag är en tjuv av stora mått. Surfar runt och fyller mitt tomma liv med inspiration från allehanda bloggar och hemsidor. Kommer sällan på några ideér själv nu för tiden. Kom just på att alla mina senaste blogginlägg handlar om andra bloggar. Alvas kommande nya rum, det senaste bananprojektet, för att inte tala om tavlorna jag målat som jag till stora delar "kopierat" från Isa form.

Måste ju skärpa mig och plocka fram "mitt eget", vad nu det är? Satt härom kvällen alldeles utan barn i huset och blev vansinnigt sugen på att måla en tavla. Plockade fram allt som behövdes och valde den största av canvasdukarna jag har(70 x 50cm). Satt och blandade färger och tittade på den stora tomma vita ytan. Satt nog så i närmare en timme. INGENTING! Ingenting kom jag på att måla. Men herregud alltså!

Det slutade med att jag plockade bort allt och gick ner till min laptop, surfade in på isa form och tvärskissade ner ett motiv från hennes sida.  Borde ju skämmas! Men jag är ändå nöjd med tavlan som jag "tjuvade". Målade den färdigt i förrgår. Ikväll har jag snickrat ihop en ram som nu ligger nymålad i garaget. Vad skulle jag göra utan internet? Och andras ideér? Har alldeles för dålig fantasi och ännu sämre självförtroende. Skulle vara mer som Lade Dahmer med sitt "Jag är en fantastisk människa som alla borde träffa". Se där... till och med det mantrat tjuvar jag. Läste att hon skriver så i sina personliga brev när hon söker jobb. Wow... det ska jag göra nästa gång jag söker ett jobb. Eller inte. Kan ju hända att man uppfattas som någon med hybris och storhetsvansinne i stora mått. Hybris OCH storhetsvansinne? Det är väl samma sak? Nä, lite mer ödmjuk vill jag nog uppfattas som. Men jag bli IMPONERAD när jag hör att det finns såna människor som anser sig vara helt fantastiska. Helt oblygt och utan skam i kroppen vågar dom påstå att dom är fenomenala!

Ska mässa det mantrat varje kväll innan jag lägger mig. Det kanske fungerar och ger mig hybris? Skulle behöva en släng av det känner jag....

Blir som sagt imponerad av folk med sådant självförtroende, men lika ofta så är det ju dom man stör sig på också. Blir väl aldrig så irriterad som när någon tror sig veta bäst. Nån som tycker att allt dom gör är det rätta, och därmed anser att andra gör fel. 

Nä, ett litet släng av hybris kan man väl få ha då och då, men någon måtta får det ju vara!

"jag är en fantastisk människa som alla borde träffa, jag är en fantastisk människa som alla borde träffa, jag är en fantastisk människa som alla borde träffa, jag är en fantastisk människa som alla borde träffa, jag är en fantastisk människa...." 

Så! Nu får det räcka för idag! Ska ut och kolla om ramen torkat nu :-) 

Kommentarer
Postat av: Helena

Ha,ha...plagiera, ja det vet ju jag allting om. Låt oss kalla det inspireras av andra, det låter så mycket bättre :)



Ett positivt mantra av det slaget du testar använda är ju jättebra. Tror inte man drabbas av hybris, har man inte haft de tendenserna i 40år torde man knappast plötsligt tro man är störst, bäst och vackrast bara för att man kör lite positiv hjärntvätt?

Om man når stadiet "jag duger och jag är bra" kan man ju vara nöjd.



Man vill ju inte vara en olidligt irriterande besserwisser, utan faktiskt ta in nya intryck, se människor och kunna lyssna och lära av andra också...vänta nu få se, jag tror faktiskt jag beskrev dig?!

2011-08-08 @ 08:00:33
URL: http://helenabystedt.webblogg.se/
Postat av: Erika

Du är ju för gullig du Helena kram. Ja det låter ju mycket bättre än att vara en olidligt irriterande besserwisser.



Tycker också att det låter bättre med att "inspireras" av andra. Vi kallar det för det istället ;-)

2011-08-08 @ 18:30:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0