Svart på vitt: Jag är FET, TJOCK, RUND!

Har en HELT ledig dag framför mig :-) Inget jobb och framför allt INGA möten!!!! Det känns otroligt skönt. Synd bara att det spöregnar. Hade tänkt ge mig ut på en långpromenad nu på morgonen, men där får jag ju backa. Blir nån form av inneaktivitet, typ sitta och göra ingenting. Passar mig rätt bra idag.

Var på Hälsosamtal igår. Uppföljning av provtagning och svar på enkäten jag så mödosamt fyllde i. Jag hade toppbetyg på alla prover. Perfekta värden! Det var ju kul att höra. Jag har 2 % chans att dö i hjärt/kärlsjukdom vid 60 års ålder. 0% före det. Mitt enda fel, förutom att jag röker är tydligen mitt midjemått. Ligger några cm över gränsen för vad en kvinna ska ha. Jag är alltså för fet! Mitt BMI är perfekt, men midjemåttet drar ner värdet alltså. Hade ingen aning om att jag var SÅÅÅ FET? En kvinna får tydligen inte ha ett midjemått ÖVER 80 cm. Då räknas man som överviktig. Frågade om det generellt gällde ALLA kvinnor, oavsett längd? Japp, det gör det! Spelar ingen roll om du är 150 cm eller 190cm. Är du kvinna så ska inte midjemåttet vara över 80!!! Så det så! För en man gäller 104, oavsett längd förstås. Bara att tokbanta nu då för man vill ju inte räknas som FET!!!

Så ta och mät erat midjemått, kära vänner så ni får veta om ni ligger i riskzonen. Måttbandet ska gå precis under revbenen, precis ovanför höftbenet...

                            

Jag som trodde jag var som slank, och att det bara var i mitt eget huvud som jag var fet, nä inte ens fet. Ett par kilos övervikt..... Men icket. Med ett mått på 82 cm ligger jag två cm ÖVER MAXGRÄNSEN för vad en kvinna får ha. Men säger dom så, så är det nog så. Bara att acceptera, precis som så mycket annat inom vården..




Kommentarer
Postat av: Helena

Min "stjärna vek ihop och dog vid midjemåttet. Numera ett svart hål i rymden. I mitt fall kan jag förstå det, jag är inte direkt mager hrm*...och inte särskilt lång. I ditt fall? Obegripligt!

2011-05-19 @ 19:48:31
URL: http://helenabystedt.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0