1000 prover och spirometri inbokad

Mys. 18 grader ute när jag steg upp kl 6.15. Önskar bara jag hade en altan med morgonsol. Får vänta till lunch ungefär innan solen kommer till vår altan. Hade verkligen varit mysigt att få ta sin kaffekopp och sätta sig i solen och läsa norran på morgonen...

Ska iväg med ett prov till vårdcentralen så fort dom öppnar. Var ju hos läkaren i fredags. När jag var på 40-års koll för ett tag sen så frågade sköterskan om jag hade några "övriga problem". Berättade om min knasmage som är ett problem i perioder. Sväller upp till dubbel storlek på kvällar och sånt. Inget akut, men ganska jobbigt... Hon bokade in en tid hos läkare och jag hade faktiskt tänkt avboka den tiden för jag trodde knappast dom skulle göra något åt saken. Men ack så fel jag hade. Fick träffa troligtvis den bästa läkaren på ske-hamns vårdcentral. Han måste vara ny, för honom har jag aldrig sett förut.

Helt seriöst. Han tog alla prover i hela världen! Lever, sköldkörtel, crp, hb, han ska kolla om jag har genen för att utveckla laktosintolerans, gluten ska kollas, ja jag kommer inte ihåg allt, men helt säkert har han prickat in ALLT som kan ställa till det för magen och lite till. Han lyssnade på hjärta och lungor. Lät fint, tyckte han. Jag frågade extra om lungorna... lät det verkligen bra, jag som röker så mycket? Men oooo, om du är orolig över det så bokar vi in en spirometri till hösten!

Woooow! Brukar vanligtvis bara bli hemskickad med en uppmaning om att ta två alvedon när jag besöker såna här ställen, så jag blev verkligen imponerad. Efter sju fyllda provrör med blod kände jag mig ganska nöjd.

Dessutom så ville han ha uppföljning på besöket, även om proverna inte skulle visa något, för vi "måste ju verkligen ta reda på vad problemet är"!

Va? Har ju bara lite...eller ganska gasig mage. Kunde väl knappast trott att det skulle skapa sån uppståndelse :-)

Fast det är klart. Inte är det så himla kul att ha en sån mage. Igår kom Mikke in i tv-rummet där jag satt med barnen. Han släppte en högljudd prutt och sa sen till barnen: "..men vad var det där? " Och då svarar Alva: Det var ju mamma....

Jag får skulden för alla gasutsläpp i detta hus, för barnen vet ju hur "mamma låter" haha... Men nu jäklar så ska jag hitta felet i min mage. Vill slippa planera min klädsel efter min mage. Far på jobbet med byxor som är alldeles för stora i midjan, och innan jag kommer hem är dom så tighta så jag knappt kan sitta i soffan. Inte konstigt att jag nästan varje kväll känner att jag är tjock och vill banta? Känns verkligen lyxigt med en sån total check up av kroppen. 

Idag blir det några timmar i solstolen och sen en skön tupplur innan nattjobbet. En härlig dag med andra ord :-) 



Kommentarer
Postat av: Micke Skribent

Besök gärna en ny sajt som tar upp sjukdomar och kopplingarna till spannmålet.



http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0