Påsk...ägg?...påskhare..?....what?

Alla ser på hockey utom jag. Vad ska man då göra? Jo, man kan ju börja fundera över helt oviktiga saker...

Såg att grannen tagit fram en tupp, eller kanske en höna, som hon ställt i köksfönstret. Påskdekorerat med andra ord. Negativ som jag är så tänkte jag ju förstås VARFÖR...VARFÖR vill man ställa en tupp i fönstret för att det är påsk? Vad i hela fridens namn har tuppar och hönor och ägg med påsken att göra? Varför hyllar vi ägget så mycket? Hänger upp små färgglada ägg i björkris, kokar ägg och vräker i oss, ger bort godis inslagna i ännu ett färgglatt ägg. Barnen kommer hem med små gula saker som ska föreställa kycklingar från dagis och skola. ALLT ska stå framme för att fira.....ägget?

Känner att jag totalt har missat syftet med detta firande. Visst är det kul med påskägg fyllda med godis i form av små ägg. Ett fint pyntat påskris kan också vara trevligt, men frågan kvarstår ju fortfarande... Varför?

Letade upp ett svar på frågan om varför vi äter ägg till påsk:

"Ingen mat förknippas väl så med en högtid som ägg gör med påsk. Men varför äter vi egentligen ägg till påsk? Som ofta annars finns det fullt rationella och praktiska orsaker till att just äggen blivit påskens mat.

Under den fyrtio dagar långa fastan var ägg en av de maträtter som inte fick ätas. Samtidigt som ingen åt ägg började hönorna värpa en massa ägg – våren är nämligen en tidpunkt då hönor lägger särskilt mycket ägg. Alla ägg som värptes las alltså på hög och när fastan äntligen var över på påskdagen så fanns det mängder av ägg att frossa i."

WOW... ?

Så på grund av detta hyllar vi ägget och kycklingen och hönan och dekorerar med fjädrar o s v. Vi till och med köper GULA gardiner för att matcha de gula små kycklingarna barnen knåpat ihop av äggkartonger och flörtkulor. Jag kan då bara säga att jag inte blev imponerad av svaret. Påsken för oss i detta hus innebär på sin höjd ett godisfyllt påskägg. Drar inte ens in fjäderklädda påskris. Gillar inte alls påsken. Kanske för att den är så förbaskat GUL. Vem vill fylla kösfönstret med GULT?

En annan sak jag funderar över är ju vad PÅSKKÄRRINGEN har för syfte? Och varför flyger hon på en kvast till blåkulla???? Och för att inte tala om PÅSKHAREN som till på köpet värper godisägg? WHAT???

Näää, kan ju inte påstå att jag är någon större dyrkare av denna äggets högtid. Begriper den helt enkelt inte! Trodde ju det var något religiöst med jesus uppståndelse eller nåt sånt...eller var det då han dog? Åsså var det bara slutet på fastan och en massa oätna ägg?

Jaja.. kommer garanterat att köpa barnen var sitt påskägg och de kommer helt säkert att klä ut sig till påskkärringar och gå gatan ner och "tigga" godis hos grannarna.. (...WHY?Vad betyder DET då? Varför skickar vi iväg ungarna utklädda till gamla tanter, i syfte att ringa på hos grannar och tigga godis?)

Nä, det blir bara mer obegripligt ju mer jag tänker på det....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0