Faller isär.... på riktigt!

Inte blev det nån promenad igår!!!! Mikke kom på vid åtta-tiden att HAN skulle fara och träna. Basket! Skit också. Då måste det bli en nu på morgonen istället, men det är då helt okej...

Vaknade med värk i rygg och höft..? Tror jag håller på att falla isär på riktigt. Upptäckte att när jag ligger i solariet som är stenhårt så tar det en stund innan jag kan gå sen jag ställt mig upp. Det känns som att mina ben lossnat från höfterna. Som på en barbiedocka ungefär. Att benen lossnar från hålen och man måste trycka fast dom igen. Vrida lite hårt och trycka hårt så dom hamnar på plats. Hur sjukt är inte det då? När jag lägger mig ner på hårt underlag och slappnar av så vrids lårbenen ur led. Dom faller liksom åt sidorna. Inget som håller dom på plats alltså. Vad gör man åt sånt då? Måste ju vara bindväven som inte finns...? Därav min EDS-sjuka eller är det kanske en släng av SLE?? Eller är det bara brist på muskulatur? Får väl försöka bygga upp lite muskler och se om det blir bättre. Fast jag minns ju att när jag promenerade som mest i vintras så blev det ju sjukgymnastbesök igen. Allt blev ju bara värre och hon tyckte ju att jag skulle AVSTÅ från promenaderna!!!???? Eller i alla fall bara gå KORTA promenader.

Samma sak händer när jag sitter i skräddarställning, vilket jag ofta gör när jag sitter i soffan. Det är liksom min avslappnings-ställning. Skönt för ryggen också! Men tydligen så fixar inte mina höfter det längre. När jag ska ställa mig upp så vill inte benen vika in sig.. haha... får gå som Zeb Macahan några steg innan det ordnar till sig. Måste vrida lite hårt och trycka benen på plats... 

Nä, ska sluta gnälla om det och klä på mig och ta fram gångstavarna. Tänkte inviga dom den här promenaden. Det var länge sen dom fick hänga med....

ps. Är det normalt att kunna klia sig på axeln bakifrån? Upptäckte när jag smörjde in min rygg häromdagen att jag når HELA ryggen med en enda hand. Har för mig att jag fick be om hjälp förut när jag ville smörja in hela ryggen? Trodde man skulle bli stelare på äldre dagar, men för mig verkar det bli tvärtom...? Kanske helt normalt, ELLER är det tydliga tecken på någon allvarlig ovanlig obotlig dödlig sjukdom...? ;-)

Kommentarer
Postat av: Helena

Du är ju faktiskt lite lik Barbie...lång, slank, snygg och tydligen isärtagbar?!

Lär av henne, hon åker ju bara runt i sin rosa plastbil, kan omöjligt sitta i skräddarställning och promenerar absolut inte så där långt, inte med de där på-tå-fötterna...

2011-04-12 @ 16:10:02
URL: http://helenabystedt.webblogg.se/
Postat av: Erika

Haha.. ja jag ska nog lära av henne. Fast å andra sidan så kan hon ju INGENTING! Inte ens klä sig själv :-) Fast hon är nog rätt hållbar ändå. Jag liknar nog mera dom där låtsasbarbie som säljs för 39 kr på Ö&B. Dom som heter "Annie", eller möjligtvis "sally". Dom tappar sina armar och ben så fort dom kommer ur förpackningen.



Fast det är klart... jag skulle gärna åka omkring i en rosa bil hela dagarna. Gå på date med Ken och rida omkrng på fantastiska hästar...



Seriöst.. måste nog börja leva lite "stelare". Inte böja och bända alla kroppsdelar så mycket. Dom kommer ju troligtvis att trilla av annars.

2011-04-12 @ 17:19:05
Postat av: MammaMarie

Erika du har ju samma fel som mor, far och din storasyster: artros! Om 10 år kommer du att måsta göra en höftledsoperation, tro mig. Men du ska INTE sluta med promenaderna.



Artros innebär att leden inte kan tillverka tillräckligt med brosk. Enda sättet för det att tillföra brosk är när ledvätskan sprutar in i leden och det gör den bara när man använder leden, dvs när man går. Så fortsätt gå!

2011-04-13 @ 20:45:53
URL: http://mammamaries.wordpress.com
Postat av: Erika

Jasså..? är det det vi har? Ännu något arv alltså? Herregud! Jag som varit frisk och felfri hela livet och nu får jag allt på en och samma gång????



Kanske ska köpa dom där tabletterna då som är på tv-reklamen jämt och ständigt?

2011-04-13 @ 20:59:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0