Nutella Semifreddo

Blev i måndags bjuden på det godaste jag någonsin smakat :-) Vi var hos Helena och åt lunch och fick världens godaste efterrätt. Måste lägga ut den på bloggen. Gjorde den hemma tidigare i veckan och den gjorde succe kan jag ju säga. Hos alla utom Viggo som inte vågade smaka den, för det var ju något nytt. Alvas kommentar var " O, herre min jeeee... så gott det var". Bästa betyget nånsin alltså :-) Jocke tyckte jag skulle göra en sån varje vecka så att det hela tiden finns i frysen. Dålig idé, tycker jag eftersom den knappast är så hälsosam. Men jag ska göra den till på söndag och ta med mig till Bodan när vi ska dit och äta middag. Då blir det semifreddo till efterrätt :-)
Här kommer receptet

Nutella semifreddo

2 marängbottnar

4 ägg

2 msk strösocker

5 dl vispgrädde

1 burk Nutella (ca 400 g)

Separera gulor från vitor, det är viktigt att skål och visp till vitorna är rena. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa grädden för sig.

Lägg en marängbotten i formen och krossa den andra. Vänd varsamt ihop äggvisp, grädde, vitorna, den krossade marängen. Ringla ner Nutellan (värm den lite i micron så den blir lite rinnig) så att det blir ränder i smeten. Fyll upp smeten i formen över den hela marängbottnen.

Frys tårtan i minst 4 timmar innan servering, gärna över natten. Servera med färska jordgubbar tilll. Eller som i mitt fall tinade hallon…

 


Kommentarer
Postat av: joppi

Det där ser jag fram emot!!

2011-11-25 @ 13:43:37
Postat av: nina

ska verkligen prova på.. fast kanske måste vänta tills 23:e :)

2011-11-25 @ 21:51:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0