Men gu´så "ånge"!

Ska börja mynta ett nytt uttryck. Vad sägs om "men gud så ånge!" ?????

Betyder naturligtvis "men gud så långsam, seg, trög, osnabb, saktmodig". Kan sägas om bilar som kör väldigt långsamt till exempel, eller i kassaköer som rör sig väldigt sakta framåt. Kan också användas på personer som kan betraktas som " tröga, trögtänkta".

Kan även tänka mig en mer nedlåtande betydelse av ordet: När jag var barn hade vi många uttryck för att tala om att någon inte hade "alla hemma". "Men gud så sär"... eller "men är du då mongo?", bara för att nämna några. Varför inte "Men är du då helt ånge?" 

Kan även användas om personer som inte så gärna gör sig av med saker dom fått tag i. "Finders keepers". Be aldrig en sådan person förvara något åt dig! Du får det aldrig tillbaka.

Bitter och irriterad på orten ÅNGE? Ja, det kan man väl gott påstå. Min telefon har nu legat på denna ort i 24 timmar. Tror helt ärligt inte dom kommer att skicka den vidare. Har gett upp hoppet! Blir nog att åka in till Teliabutiken i stan idag och hämta mig en telefon där. Ska säga att min ligger i Ånge, och då måste dom ju förstå min frustration. För vem har inte varit irriterad över strandade ångepaket?

Har till och med börjat fundera över vad för sorts människor som jobbar på postterminalen i Ånge? På brännans dagcenter finns det en person som dagarna i ända sitter och tar bort frimärken från gamla kuvert. Han har en stor hög med avrivna kuverthörn där frimärket sitter fast. Har faktiskt undrat vem på kommunen som sitter och river bort dessa viktiga hörn på dessa kuvert? Fast det kanske är någon annans jobb på ett annat dagcenter. Man får ju hoppas att det är så i alla fall, så det inte sitter en anställd på kommunkontoret med denna uppgift. Min tanke är i alla fall att postterminalen i Ånge nog är uppbyggd på samma sätt? Det kanske i själva verket är ett dagcenter? Eller aktivitetshus som det numera heter.... 

Om det är så, vilket jag nästan HOPPAS, så har jag full förståelse för att det inte går så snabbt. 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0