Oförståelse

Vad ska man göra av all ny kunskap som man plötsligt besitter? Har ju gjort den sorgliga upptäckten att det bara är JAG som har den! Oförståelsen i samhället kommer ju att bli det stora problemet. För all framtid skulle jag tro! Folk pratar om asperger som en "sjukdom". Bara där blir det ju fel. "Ja, stackarn som har varit sjuk hela tiden.."????

Vaddå sjuk? Så är det ju inte. Att man misstolkar folk i vissa situationer och inte förstår outtalade sociala regler innebär väl inte att man är sjuk? Man är fullt frisk, men tolkar bara saker på ett annorlunda sätt. Att få en diagnos förändrar ju ingenting överhuvud taget så länge inte förståelsen finns i omgivningen.  

Stefan Widerlöv berättade om okunskapen i samhället som ett stort problem. Han kände ibland ett behov av att berätta på en arbetsplats att han hade aspergers, för att folk skulle få en förståelse till varför han kanske inte var så social i fikarummet. Han ville inte att dom skulle tycka han var otrevlig när han inte orkade sitta med och "kallprata" om ditten och datten. Att han berättade gjorde ju dock ingen skillnad. Ingen vet ju vad aspergers är för något. En del började PRATA V.Ä.L.D.I.G.T TYDLIGT och högt när dom tilltalade honom, precis som att han var döv, eller nåt.

Känner att jag måste släppa detta ämne ett tag nu och invänta diagnosresultatet istället, han har ju faktiskt inte fått en diagnos än. Men eftersom jag är som jag är...???? så måste jag ju genast kasta mig in i saker och ting och analysera och överanalysera allt tills jag benat upp varje problem i små små promillestora bitar, för att sen pussla ihop detta jättepussel igen. Jobbigt. Måste hitta på nåt annat ett tag. Nån som har en ide om nåt projekt som kan distrahera mina tankar i ett par månader?

Behöver verkligen nåt sånt för nu har jag till och med börjat överanalysera ATT jag överanalyserar :-) Börjat bena upp de små små promillebitarna i ytterligare mindre bitar. Tror ju faktiskt inte att det pusslet någonsin kommer att bli klart nån gång om jag delar upp det i fler bitar....?

Kommentarer
Postat av: Helena

Vi får hoppas att vi andra ute i samhället lär oss något nu, för det känns som det börjat pratas mer om det även i tidningar och TV. Faktiskt tror jag många har någon med en diagnos i släkten, vänskapskretsen eller kanske bland barnens kompisar. Och då måste man ju börja sätta sig in i och förstå vad det handlar om.

Förståelsen kommer tror jag, kanske inte fort nog men den kommer...

2011-04-03 @ 09:15:15
URL: http://helenabystedt.webblogg.se/
Postat av: Erika

Ja man får ju hoppas att det är så. Men jag vill ju att alla ska fatta NU! Sen så är det ju inte heller diagnosen man ska fatta egentligen. Det är ju gossen. Gör det hela så mycket mer komplicerat. "Alla aspergare är ju olika". Så man ska ju förstå Jockes aspergers...(om han nu har det..?)

2011-04-03 @ 12:29:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0