sömngångare och nattpratare

Fick ett sms inatt när jag jobbade. Min sambo berättade hur Alva satte sig upp mitt i natten och skrek "Nej, ta inte mina chips" Hon tittar upp på mikke och säger med gråten i rösten "Låt inte mamma ta mina chips" Hon somnar inte om igen förrän mikke lovar att mamma inte ska ta chipsen. Vad betyder det? Att min lilla dotter har mardrömmar om sin tjuvaktiga mamma? Haha.. måste nog fara och köpa chips till min lilla docka idag..

Skämt åsido. Barn som pratar i sömnen kan faktiskt vara ganska skojigt! Man kan få höra både det ena och det tredje.. Skönt när dom pratar i alla fall. Viggo hade en period av "nattskräck" då han vaknade varje natt och bara skrek. Gick inte att väcka och inte att trösta.. han ville bara fly eller nåt. Man såg riktigt skräcken i hans ögon. Undras vad han drömde då? Hoppas det inte var om mig bara? Fast han var ju bara runt 1.5 år, så vem/vad skulle han annars drömma om? Jättejobbigt var det, tur att det är över!

Joakim var också ganska lustig om nätterna. Han pratade inte så mycket, men det hände det också. Men han GICK i sömnen. Kan vara därför jag sover så himla lätt om nätterna. Vaknar ju av minsta ljud. Hör nog ihop med att jag under flera års tid fick rusa upp mitt i natten och styra gossen dit han skulle. Målet var i stort sett alltid toaletten, men konstigt nog så hittade han nästan aldrig dit..

Det hände till och med att han kom ner från övervåningen och försökte tränga sig in i skafferiet på nedervåningen för att kissa :-) Tur att jag fortfarande satt uppe då så jag märkte vad som höll på att hända..

En annan gång vaknade jag av att jag hörde nåt oljud i badkaret på övervåningen, där vi hade våra sovrum alla tre. Går in på toan och där sitter Joakim i ett tomt badkar.. Har till och med tagit av sig kläderna? Vad? Frågar om han är kissnödig? Jo! Lyfter honom till toan och han kissar och somnar sedan om. Haha.. säga vad man vill, men det är ganska humor med nattvandrare också.

En annan gång när han var runt 5-6 år hade han råkat kissa i sin säng. Tvättade upp madrassen och sen fick han sova i min säng ett par nätter. Hade lagt madrassen i hans säng där den skulle få torka riktigt ordentligt. Vaknar så om natten och J som ligger bredvid mig kliver upp. Hör hur han går till toan som ligger mitt emot min sovrumsdörr.. väntar.. kliver upp för att kolla helt säkert.. NÄÄÄÄ! Han gick inte alls till toan. Tog fel dörr och gick in i sitt eget rum. Står bredvid sin säng och har alldeles nyss kissat på den nyss rengjorda madrassen!!! Så fast han inte sov i sängen så kissade han i den :-) Fattar inte att man kan sova så hårt att man inte ens vaknar när man vandrar omkring. Helt obegripligt! Men rätt så kul för den som får uppleva dessa företeelser..

Ska bli spännande att höra vad Alva har att säga om nätterna i framtiden. Händer då och då faktiskt att hon kläcker ur sig nån mening "nej, det är min!" eller Ta inte min glass viggo".

Nu ska jag sluta skvallra om mina barns pinsamheter och gå och lägga mig ute i solen en stund innan det är dags att hämta mina små muntergökar från dagis. Ska nog fara och köpa lite färg i eftermiddag och påbörja/fortsätta med mina aldrig sinande projekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0