pladdrar, svamlar och blajar...

Har varit duktig i kväll och bakat biskvier! Så nu har jag gjort EN grej klar till julafton :-) Orkar inte ens tänka på hur mycket som är kvar. Bakning och matlagning är ju inte värst. Det ska hittas på lekar och aktiviteter och ett julhäfte för 2010 ska ligga på allas tallrikar till julmiddan. Det är sånt som tar tid... 

Tog med mig Jocke till Ica-maxi så han skulle få köpa sin 100-kronors klapp! På kvällen brukar vi vuxna som inte byter julklappar med varandra köpa varsin 100-kronors klapp som vi sen lottar ut på diverse olika sätt. Vi kommer aldrig ihåg hur vi gjorde året innan så det brukar ta halva kvällen att komma på hur vi ska göra med dessa klappar :-)

Nu för tiden så är ALLA med på dessa klappar. Även Jocke då som nu hittade en rätt bra grej faktiskt. Jag har ju inte köpt min än, men jag tror jag vet vad det blir ;-)

Imorgon bitti tänkte jag fara till Frösunda och julfika! Tar med mig småttingarna. Sen så ringde mor och ville ha hjälp med en julklapp till min kära far = jag ska fara och köpa den åt henne!

Idag på jobbet så har jag, förutom dragit rullstol till vårdcentral på helt oplogade gångvägar med 30 cm snö *pust*, fått kunskap om hur komplicerat det är att lära sig svenska. Har en jobbarkompis som skulle iväg och göra ett prov i svenska B. Hon satt och pluggade in ord och synonymer och metaforer... Vad menas med "nu är han ute på hal is" t ex. Haha.. det är inte lätt att förstå saker som betyder nåt helt annat.

Fick också insikt i hur otroligt många ord vi har för att prata: babbla, tjattra, jollra, tala, resonera, orda, orera, snacka, språka, pladdra, sladdra, svamla, gaffla, hålla låda, diskutera, samspråka, blaja, gagga... bara för att nämna några :-) Och ändå så räknas ju vårat språk som fattigt! Tycker synd om henne som ska lära sig allt detta! Hoppas det gick bra på provet i alla fall...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0