Storm, skräck, orkan!!!!

Gården är städad!!! När jag vaknade igår efter bara någon timmes sömn så var plötsligt allt på gården bortstädat! Bilen står i garaget och skottkärror och krattor är borta. Leksakerna i friggen och bara det nödvändiga står framme :-) Helt fantastiskt! Tror bestämt att någon liten hustomte läst mitt morgongriniga inlägg... 

Undrar om sambon nu förväntar sig att jag ska köpa nya blommor till rabatterna och nya krukor till altanen..? Han kanske också längtar efter lite "piff"?

Igår hade vi orkan här i Ursviken! Var absolut livrädd! Våra björkar som står runt huset och har en höjd på ca 20 meter såg inte ut som att de skulle stå kvar. Jag hörde hur det knakade oroväckande i stammen på den största björken. Min oro förstärktes när jag genom köksfönstret såg granngubbarna iklädda både keps och stängd jacka, stå och kisa över vårat tak. Det såg ut som att dom var redo för grovt arbete, eller så var dom bara pratsugna över den stundande katastrofen. Dom brukar bara samlas när det är nåt stort på gång. Har dom dessutom kepsarna på sig då är det allvar. Jag var så rädd! Magen vände sig ut och in och jag var helt säker på att träden skulle ramla över huset. Eller att de som står närmast järnvägen skulle lägga sig över rälsen. Mikke sa att vi nog måste ringa banverket! Hjääälp!  Varnade Jocke som har sitt rum närmast den största björken. Var så nervös att jag bara ville sätta mig på toan. Men dit kunde jag ju inte gå! Vem vill i katastrofens stund sitta på en toalett med neddragna byxor? Så vill jag inte dö, tänkte jag. Pinsamt! Bara att knipa igen och vänta ut stormen! Tack och lov så höll den inte i sig så länge, men mycket elände lämnade den efter sig.Inga större katastrofer dock.  Bilder från norran.se:



                                

Tack och lov så står våra björkar kvar. Men gissa om jag vill ha bort dom nu!!!! Vet inte ens om jag vill vänta till hösten när löven trillat bort? Vet ju att man inte ska fälla träd när dom är som grönast och stammen fylld med vätska. Då torkar ju aldrig veden! Men spela roll då...? Vill inte vara med om en till sån här skräckupplevelse! Fy, så himla rädd jag var....

Idag blir det att städa upp alla kvistar som fallit runt hela gården. TACK OCH LOV så är det bara kvistar! Vindstilla, sol och 10 grader ute nu på morgonkvisten. Kanske får min soldag idag? Hoppas, hoppas, hoppas.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0