Hmmm...?

Imorgon är sista dagen på bup. Måste ju säga att det är intressant och givande men också skrämmande. Jag är alldeles full av ny kunskap. En del bra och en del insikter känns lite jobbiga. Jag har lärt mig en massa om framför allt mig själv. Ja, hör och häpna! Jag förklarar ett beteende eller en känsla i en viss situation med att "så gör man ju" eller "så tänker man ju". Helt normalt i mina ögon. Jag tror alltså att MAN gör så. Har kommit till insika att det inte är så. JAG gör/tänker/fungerar så :-) Det är DÄRFÖR jag inte tycker att sonen är avvikande utan helt normal i vissa situationer som vi diskuterat. Det säger ju en hel del om mig själv.

Fick veta att Tourettes, Aspbergers och adhd är tre "grenar" inom neurologiska störningar som ofta eller alltid interagerar med varandra. Har du en av dom så har du oftast eller nästan alltid en till av dessa syndrom. Fick idag veta att jag lider av tourettes precis som sonen. Trodde att tourettes var mer än bara tics? Har ju en del såna som jag haft hela livet precis som många i min familj. Nedärvt i rakt nedstigande led utan att hoppa över en enda generation. Tics har jag ju men inte har jag väl tourettes för det???? Det är ju bara tics??? Så har då jag alltid tänkt. Men tydligen så är kriteriet för att få den diagnosen bara att man har muskulära och "verbala" tics. Men jag skriker ju inte ut fula ord i tid och otid? Harklar jag mig eller kraxar eller har jag andra konstiga "hals-ljud" för mig? Ja, det gör jag ju. Hela tiden! Så med största säkerhet har jag tourettes. Haha... Tycker det är helt galet!

Sen fick jag förklarat för mig än en gång vad adhd egentligen står för. Hela betydelsen och en massa exempel och då trillade nästa polett ner. Herregud alltså! Det kan ju förklara min vansinniga rastlöshet och att jag inte fixar att vara stilla. Sitter jag stilla för att jag måste så gungar mitt ben garanterat eller så sitter jag och "rullar och vickar" på fötterna. När jag ska sova så ligger jag och gnuggar fötterna mot varandra ända tills jag somnar. Måste alltså hålla igång ända tills jag faller i sömn :-) "Hyper" betyder alltså inte att man måste springa omkring och studsa och dampa, som jag förstått det. Det räcker att man hela tiden är i "rörelse". Man snurrar med tummarna eller nåt annat stillsamt... Jaha.

Adhd kan också förklara min oförmåga att slutföra grejer jag påbörjar. Vad jag än påbörjar så GÖR JAG DET ALDRIG FÄRDIGT! Det irriterar mig ofta. Har till exempel kvar ett varv att måla på två fönster utomhus. Kommer nog aldrig att bli klart. När jag ska städa så är jag så oorganiserad så att det oftast är stökigare när jag slutar än innan. En sån enkel sak som att städa stortoan här hemma kan ta hela dagen för mig. Måste ju börja med att plocka ihop all tvätt som är därinne. Tvättkorg och handdukar. Tar med mig dessa till tvättstugan och startar maskin. Därinne viker jag ihop tvätten från torkställningen. Går iväg med kläder till Viggos och Alvas garderober. Där inne kan jag hitta mer tvätt eller något annat som distraherar mig. Kanske funderar på att möblera om i Viggos rum när jag liks står där. Gardinerna borde i alla fall bytas. Går och letar upp gardiner sätter på strykjärn och sätter upp dessa. Just ja. Alvas kläder som skulle till hennes garderob ligger på Viggos säng. Bär in dessa i hennes rum. Har jag tur så kommer jag ut därifrån utan att komma på något jag skulle ha gjort därinne. Hmm, vad var det jag höll på med. Just ja, där är en hög med smutstvätt från viggos rum. Bär dessa till tvättstugan. Strykjärnet är varmt. Skulle kanske passa på och stryka nåt? Nä, jag tar mig en kopp kaffe. Går och kissar och blir påmind om att jag ju skulle städa toan. Det var ju det jag höll på med. Bär ut mattor, och måste sen bära bort alla dockor/bollar/ bilar som ligger på golvet från ungarnas bad dagen innan. Bär in dessa i deras rum och vips så kom jag på att Alvas dockor borde vara samlade på samma hylla, eller nåt annat dumt som distraherar mig tillräckligt länge för att glömma vad jag höll på med. Så här kan det hålla på en hel dag. Har jag tur så är toan städad innan jag går och lägger mig. Men knappast HELT färdig. Jag kan ha skrubbat duschhörnan frenetiskt med en liten disksvamp och fortsatt med allt porslin så det är skinande rent. Speglarna glänser och det luktar gott. Nya handdukar hänger på krokarna, men golvet "ids" jag inte skura! Så! Klart. Det tog hela dagen och inte blev det klart heller. Har dessutom hunnit påbörja 14 nya "projekt" som inte heller är färdiga och troligtvis aldrig kommer att bli det heller. Har stökat till en massa när jag flyttat runt och bytt plats på saker när jag i min iver att ha "städdag" vill vara duktig och förnya och göra fint. Troligtvis så ligger det en massa grejer i högar som "skanånstansjagvetintevart".  ÄR DETTA NORMALT??? Det tycker ju jag, har alltid funkat så, men jag har ju insett att det inte är det :-)

Måste ju bara tilläga att köksbordet kan jag inte tömma heller. Det måste mikke göra för där ligger såna grejer som ska på flera olika ställen och det fixar ju inte jag utan minst tre timmar tillgodo.

Dom på bup sa att man behöver ju inte få en diagnos om man inte anser att adhd:n ställer till med problem. Många har ju adhd och har inget större problem med det. Vardagen funkar som den ska ändå...

Frågan är ju om jag har problem eller inte????? Kan jag ha adhd? Kanske borde gå och göra en utredning på mig själv :-)

Tycker att detta är ytters intressant!

Kommentarer
Postat av: Helena

Herregud?! Så där städar jag också. Börjar med tusen saker, tokskrubbar nån grej, men fuskar med något annat...plus att man hittar halvdruckna kaffekoppar över hela huset. För att inte tala om lådor och burkar med jagvetintevart-småprylar. Fast i mitt fall får man nog ta bort H.et så blir det bara ADD kvar.

2011-04-01 @ 07:59:54
URL: http://helenabystedt.webblogg.se/
Postat av: Erika

Vad skönt att höra att nån annan också "städar" på det sättet. Är kanske normal ändå? Eller har vi båda nåt neurologiskt syndrom fniss



Just nu är mitt huvud så fullt av "förståelse" och "insikt" att jag lätt skulle kunna förklara varenda människa jag känner ur något "neurologiskt" perspektiv. Varje handling kan vara ett misstänkt tecken på något :-) Hmmm... Mikke tappar ju ständigt bort sina verktyg...? Ett av tecknen på adhd om jag inte minns fel. Att inte kunna hålla ordning på de saker man behöver.



Och jag kanske behöver medicin för att kunna städa ordentligt?

2011-04-01 @ 17:29:22
Postat av: Erika

Vad skönt att höra att nån annan också "städar" på det sättet. Är kanske normal ändå? Eller har vi båda nåt neurologiskt syndrom ;-)



Just nu är mitt huvud så fullt av "förståelse" och "insikt" att jag lätt skulle kunna förklara varenda människa jag känner ur något "neurologiskt" perspektiv. Varje handling kan vara ett misstänkt tecken på något :-) Hmmm... Mikke tappar ju ständigt bort sina verktyg...? Ett av tecknen på adhd om jag inte minns fel. Att inte kunna hålla ordning på de saker man behöver.



Och jag kanske behöver medicin för att kunna städa ordentligt?



2011-04-01 @ 17:35:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0