"Peta in en pinne i brasan..♪♫♪"

Lördag kväll...

Just ätit middag bestående av lax i ugnen med pressad potatis och bönor i dillpesto. Har två sjuka barn plaskandes i badkaret just nu. Igår hade Alva 39.5 graders feber och var jättedålig hela dagen. Idag är hon i det närmaste frisk, men då har Viggo fått hög feber istället. Tur det finns Alvedon, för nu är dom då pigga båda två!

Jag sov till 14.30 idag efter min jobbnatt. Inte klokt ju. Det är ju okej om jag skulle ha jobbat en natt till, men nu är det ju inte så. Undras när jag ska somna ikväll då? Får väl vända på dygnet som Jocke har gjort...

Minus 25 grader har vi ute! Vad är det som händer? Var kom denna kyla ifrån? Det var ju så skönt i flera dagar ju. Och imorgon så ska det vara -4 enligt prognosen... Står inte ut med denna jojo-temperatur! Det är ju knappt att bilarna startar trots timmar med motorvärmare...

Om.. OM vädret är som dom lovar imorgon så ska jag tvinga mig ut på en långpromenad. Det var ett tag sen nu som jag var duktig och gick. Och det känns verkligen. Tror det är därför jag börjat bli så trött och tappa orken. Behöver helt enkelt dessa promenader för att fungera.

Känner för lite soffmys ikväll, kanske en brasa i kaminen och en bra film. Tända rosa ljus och lite ostkrokar. Ja, det låter onekligen som en bra lördagkväll.

När mikke fyllde år förra helgen kom min kära mor och far insjungandes på låten "peta in en pinne i brasan, hämta ett par öl och revbensspjäll..." Dom hade köpt en säck med ved, en vodka, två öl och nygrillade revbensspjäll. Hur kul var inte det då? Det måste jag anamma när någon annan fyller jämnt :-)
Dom hade även författat en liten vers :

"När gästerna har gått och ljusen brunnit ut
Alla faten är tomma och maten är slut.
Tänd då en brasa av veden du fått
och kalasa på öl och revbensspjällen
De smakar säkert gott efter festen
och förrän ni ska lägga er under fällen...
plus ett bidrag till sommaren
- så att du kan resa till fjällen.." 

Ja, han fick också en slant till fjällsemestern till sommaren. Gud så gulliga dom är min kära mor och far :-)

Är så glad över veden han fick, så vi kan njuta av värmen från kaminen en kall kväll som denna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0