"Livets ruta" a´ la pappa!


Min kära kloka far han pratar ofta om "Livets ruta". Han delar in livet i fyra lika stora rutor. Alla rutor ska ha lika stor plats i livet för att man ska vara lycklig. Det känns så sant och riktigt det han säger. Vissa perioder i livet kanske vissa rutor är betydligt större och kräver mera plats, t ex när man har småbarn, men ändå så ska ALLA rutor finnas!

VÄNNER

FAMILJ

EGET

ARBETE


Det ideala är alltså att jobb, familj, vänner och egentid får precis lika mycket plats. Kan ju säga att min ruta INTE ser ut på detta sätt just nu. Inte de senaste 4-5 åren i alla fall. Måste försöka fixa till den. DET ska bli mitt nya projekt! Mitt STORA 2011-ÅRSPROJEKT!

Nu ser min ruta ut så här!

ARBETE

FAMILJ


Helt fel för att vara lycklig med andra ord! Har helt tappat rutan med vänner och med egentid. De två "viktigaste" rutorna känns det som. Nåja, visst är familjen viktig, men just nu så känner jag mig rätt så mättad med familjetid och familjeproblem och familje-laga mat och familje-städa osv... Min ursprungsruta har egentligen en väldigt stor egentidsruta. Jag har ett enormt behov av att "vara själv". Egenrutan behöver ju inte innebära att vara själv, utan den ska ju fyllas med det man tycker om att göra, sina egna intressen, det man behöver för att fylla på sin energi... Kanske för att orka balansera upp de andra rutorna.

När man befinner sig i en "ruta" ska inte de andra rutorna inkräkta. Är man i familjerutan ska inte arbete, vänner eller egna intressen infinna sig, lika lite som övriga rutor ska inkräkta på min egentid. Problemet för mig just nu är att jag har precis ingenting att fylla min EGENTIDSRUTA med. Den absolut viktigaste som jag längtar allra mest efter. Den är TOM! Även om jag är alldeles själv hemma (som jag är nu), så befinner jag mig inte i min ruta. Alla mina tankar är fortfarande i den stora krävande familjerutan. Det skulle nog inte hjälpa att jag for utomlands ens. Jag skulle ändå befinna mig där., i den allt större och växande familjerutan!

Önskar att jag kunde, likt min pappa, totalt radera ut alla andra rutor och befinna mig i min egen. Han far till fjälls och vandrar och fiskar, och där laddar han sina batterier. Där finns inga tankar på jobbiga problem, räkningar, eller annat som stressar en i vardagen. Där finns bara han! Inget annat! På vintern åker han längdskidor, TVÅ MIL om dagen. Varje dag... Och den tiden är bara hans. Ingen annans!

Jag måste hitta mig en sån plats/aktivitet/eller "ickeaktivitet. Där man bara "är"... Ett intresse som man blir uppslukad av eller nåt. Pyssla.. massproducera armband... vad som helst! Kanske måste alla problem i de andra rutorna lösas innan man kan finna sin egen tid?

Ska i alla fall sträva efter att uppnå en någorlunda snygg "livsruta" med alla fyra elementen närvarande. Även om de två som fattas just nu kanske kanske inte blir lika stora som de andra så ska dom i alla fall FINNAS!

Japp! Det är mitt mål med livet just nu... Filosofiskt värre, eller hur :-)


Kommentarer
Postat av: Helena

Klok och fin pappa du har!

2011-04-06 @ 07:41:19
URL: http://helenabystedt.webblogg.se/
Postat av: Erika

Att jag har :-) Världens bästa faktiskt!

2011-04-06 @ 07:49:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0