mardrömmar och sömngångare

Vaknade för en halvtimma sen alldeles sjöblöt i svett. KAN ha berott på att jag sov med två täcken och en varm vetekudde, men jag hade känslan av mardröm när jag vaknade. Det var länge sen... Kommer ju sällan ihåg vad jag drömt, men oftast så hänger "känslan" av drömmen kvar. Usch, inte kul att vakna på det sättet!

Pratade med en bekant igår om sömn. Hon berättade att hon går i sömnen nästan varje natt. Hon stiger upp och flyttar på saker, tar fram kläder, stänger av väckarklockan, ibland har hon till och med gått ut. Resulterar ofta i att hon inte vet var hon har saker. Det är oftast viktiga saker som försvinner. Papper hon lagt fram som hon INTE får glömma att ta med sig imorgon etc.. brukar oftast dyka upp några dager senare på´de mest bisarra ställen. Jobbigt!

Hon kommer faktiskt oftast IHÅG vad hon gjort i sömnen. Stått och köat till garderoben för att göra körkortsuppkörning till exempel... när hon kommer fram och det ÄNTLIGEN är hennes tur då är det bara en vanlig garderob. Haha.. tycker det är jättefestligt med såna som går i sömnen. Fast kanske inte för den som är drabbad? Hon berättade nåt som gjorde att jag inte tyckte att det lät så skojigt längre...

Ibland, eller rätt så ofta, så har hennes syster blivit drabbad av hennes sömngång. Systern har flera gånger vaknat i sin säng av att denna person står i hennes rum och stirrar på henne.... Hon bara står där med armarna längs sidorna och huvudet lite på sned och STIRRAR! Huh.... *rysningar*. Systern brukar vakna med ett skriiiik. Skulle nog jag också ha gjort. Detta gör ju att hon blir rädd för sig själv naturligtvis!

Hon skulle vilja göra en utredning och få hjälp med sitt problem, men då ska man väl filmas när man sover...? Och den filmen skulle hon ALDRIG VÅGA SE! Ögonen...som stirrar i ett sömnigt men ändå vaket tillstånd. Otäckt! Någon som sett filmen "paranormal activity"? Huh...

Ska väl kanske inte berätta såna här personliga saker på min blogg, men jag blev såååå fascinerad av denna historia att jag inte kunde låta bli...

Trots denna historia så tycker jag fortfarande att det är jättefestligt med människor som går i sömnen :-) Fatta så spännande liv dom måste ha. Att vakna varje morgon och undra vad man ställt till med på natten. Har man ändrat ordningen i besticklådan, och vilka kläder har man lagt fram åt sig själv? Flyttat på tavlor? Ja, vad som helst kan ju ha hänt! Jag skulle nog vakna varje dag med ett leende på läpparna och av nyfikenhet gå husesyn. Humor kanske bara för den som inte är drabbad...?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0