Adak idag

Upp kockan 05.00! Varför i hela fridens namn kan jag inte somna om ifall jag råkar vakna???? Alva vaknade i sin säng då, så jag hämtade henne till vår säng. Hon somnade ju förstås omedelbart helt ovetande om vad hon ställt till för sin stackars gamla utslitna mor. Inte kunde jag somna om inte. Bara att stiga upp då!

Klockan sex hade jag läst färdigt norran, druckit mina koppar med kaffe och rökt mig less.. Vad ska man då hitta på? Jo, man kan ju förstås måla fönster! Klockan sex stod jag ute och målade! Hoppas ingen såg mig, för grannarna tror väl redan att jag är galen. Om dom såg mig stå där i morgonrock och pyjamasbyxor så skulle dom nog inte bara tro, utan med säkerhet veta att det är så det ligger till! Vet inte hur många gånger jag suttit ute och rökt när norran kommer på morgonen. HALV FYRA! Ibland har jag ju hört när den kommer och hunnit springa in och gömma mig... haha. Men flera gånger har jag bara suttit där som en idiot halv fyra på morgonen och fått skämmas. Den som delar ut tidningen vid den tiden räknar nog inte med att någon ska se honom heller. Han kör som en tok, poppar musik som en tonåring och sjunger glatt med i refrängen. Många gånger har vi fått skämmas ikapp när våra blickar har mötts :-) Varför nu JAG ska skämmas över att jag är vaken vid denna tid? Gammal-kärring-varning kanske?

Idag bär det i alla fall iväg till Adak. Det blir bara jag och Alva som far. Mikke stannar hemma med Viggo, för det är inte värt att lillgossen ska bli så illamående. Han fixar ju knappt en mil i bilen ens. 16 mil känns ju då som en omöjlighet! För att inte tala om de 16 milen hem sen också så... Skönt också att bara rå om lilldockan för en dag. Viggo kommer nog också att njuta av en dag med bara pappa. Dom ska nog ner till älven och fiska lät det som, och ha en riktig far och son-dag.

Joakim var då inte så intresserad heller av att följa med och träffa gammfolket. Det förstår jag då... Vad har han ut av det då? Klart han också stannar hemma. I augusti nån gång så blir det att fara till stugan och då följer nog alla med. Tror vi ska försöka oss på en övernattning eller två den här gången. Har inte provat det med småttingarna än. Nu är dom ju så stora så nu går det ju bra. Värre när deom var små och välling skulle tillredas mitt i natten. Finns ju ingen ström och inget vatten i stugan. Gasolspis och medtaget vatten är det som gäller. Funkar hur bra som helst!

Nu har övriga familjen stigit upp så nu måste jag sluta sitta och filosifera vid datorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0