Starka filmer

I natt har jag suttit och tittat på två riktigt jobbiga filmer. Den första heter "The girl next door" Baserad på en verklig händelse i USA på 50-talet. En flicka blir torterad och misshandlad av sin faster och hennes söner. Helt sjukt! Och vansinnigt jobbigt att titta på. Fattar inte verför jag ska se på såna filmer för jag blir så himla påverkad. Vill inte se... men samtidigt så vill jag ju veta vad som hände med denna stackars flicka. En stark film som jag faktiskt inte ångrade
att jag såg. Men titta inte om du är känslig.


 



Den andra filmen heter "När mörkret faller" En svensk film som faktiskt är riktigt riktigt bra! Det är tre parallella historier som alla handlar om något slags våld och hot. En kvinna blir misshandlad av sin man, en man blir utsatt för våld och hot inför ett vittnesmål. Den tredje och kanske starkaste historien handlar om hedersmord. Filmen vill på något sätt visa att det lönar sig att våga säga emot. Stå på dig och gör rätt! Det finns en massa stöd i samhället, bara man vågar be om hjälp! Rekommenderar denna film. Realistisk skildring som skulle kunna vara baserad på verkliga händelser...



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0